31.03 odbyła się wycieczka klasy 1a oraz 2a i 2 b do Kopalni Sztolnia Królowa Luiza w Zabrzu. Klasy zostały podzielone na 12-sto osobowe grupy i po kolei każda grupa wyruszyła na spotkanie z czarną rzeczywistością.. Każdy mógł zmierzyć się z pracą górnika, biorąc do ręki kilof czy łopatę. Próbowaliśmy też ciąć drewno piłą "moja-twoja" oraz wzięliśmy udział w pokazie ratownictwa medycznego. Chodziliśmy niskimi korytarzami, widzieliśmy górnicze maszyny, przejechaliśmy się górniczą kolejką. Ten wyjazd był niezwykły i na pewno wszyscy go zapamiętamy!
Nasza szkoła w tym roku dołączyła do innowacyjnego projektu FitSchool. Jest to program sportowy, który łączy w sobie nowoczesne technologie z regularną aktywnością fizyczną. Nasi najmłodsi uczniowie aktywnie ćwiczą i naśladują ruchy wirtualnego trenera. Nauczyciele wybierają filmy treningowe oraz pomagają w prawidłowym wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Regularna aktywność fizyczna podnosi wydolność krążeniowo-oddechową oraz jest kluczem do profilaktyki chorób cywilizacyjnych. „W zdrowym ciele zdrowy duch” –działamy!
W czwartek 2 kwietnia uczniowie klasy 8 uczesniczyli w spotkaniu z aspirantem Lesławem Mandralą w Komendzie Miejskiej Policji w Rybniku. Uczniowie otrzymali wiele informacji o pracy w policji, o wymaganiach formalnych potrzebnych do pracy w tym zawodzie. Wysłuchali również krótkiej prelekcji specjalisty ds broni - aspiranta Dawida Zająca. Mogli zobaczyć broń uzywaną obecnie przez policjantów. Na zakończenie spotkania uczniowie uczestniczyli w spotkaniu z policjantem pracującym z psem policyjnym, zobaczyli krótki pokaz umiejetności i współpracy z psem.
2 kwietnia to Dzień Świadomości Autyzmu, a jego obchody zostały uświetnione wieloma inicjatywami w naszym mieście. Był między innymi Niebieski spacer, debata, konkurs plastyczny i wiele innych wydarzeń.
W tym roku po raz pierwszy w programie obchodów wydarzenia znalazło się niezmiernie wartościowe i ciekawe wydarzenie, czyli DEBATA z udziałem osób ze Spektrum Autyzmu, która odbyła się w Bibliotece Publicznej w Rybniku. Nasi uczniowie z klasy 8 uczestniczyli w wydarzeniu, obejrzeli niezwykle wartoświowy krótki film, a poźniej wysłuchali debaty. Na szereg ciekawych, wartościowych pytań związanych z tym jak to jest być "innym" odpowiadała czwórka uczestników - osób ze "spektrum" - wspieranych przez opiekunów (pedagogów, nauczycieli, psychologów).
Tego samego dnia nasza uczennica Emilia Karczmarz z klasy IIIb odierała nagrodę za zajęcie II miejsce w Konkursie plastycznym "Świat widziany sercem", zorganizowany w ramach obchodów Dnia Świadomości Autyzmu. Wręczenie dyplomów i nagród odbyło się w Edukatorium Juliusz w Rybniku. Serdecznie gratulujemy Emilce!
W naszej szkole uczniowie klas I-VII również uczestniczyli w wydarzeniach związanych z tym dniem.
Klasa 3a w tym roku szkolnym bierze udział w ogólnopolskim projekcie Angielski jest FUNtastyczny. Głównym celem projektu jest pokazanie uczniom jak ważna w naszych czasach jest znajomość języka angielskiego, rozbudzenie zainteresowania nauką języków i poznawanie kultury krajów anglojęzycznych. Spośród prawie 60 propozycji zadań do wyboru, klasa zrealizowała już wymagane zadania, ale nie zamierzamy na tym poprzestać. 3a wykonała już między innymi:
W piątek 4 kwietnia uczniowie klasy 1b udali się do manufaktury słodyczy "Bombon" w Rybniku. Podczas warsztatów cukierniczych uczniowie zobaczyli cały proces produkcji lizaków, od samego wylewania karmelu na blat, jego barwienia,wyrabiania na specjalnym haku po skręcanie i pakowanie. Oczywiście po pokazie każde dziecko samodzielnie wykonało swojego lizaka. Na koniec komisja zweryfikowała poprawność pracy i po krótkim egzaminie wszyscy otrzymali dyplom karmelarza! Pierwszoklasistom praca w manufakturze słodyczy bardzo się podobała. Wielu stwierdziło, że w przyszłości będą cukierniami, bo chcą mieć słodkie życie.
Polecamy wpaść na coś słodkiego do Bombona!
8 kwietnia w naszej szkole osiemnaścioro uczniów klas IV-VIII z rybnickich szkół wzięło udział w trzeciej edycji międzyszkolnego konkursu „Wartości w naszym życiu”.
Celem konkursu jest promowanie edukacji klasycznej i wiążącym się z tym wychowanie do dobra, piękna oraz prawdy. Dzięki proponowanej lekturze „Drzewo życzeń” Katherine Applegate uczniowie zapoznali się z uniwersalnymi wartościami moralnymi, a hasłem przewodnim tegorocznej edycji była życzliwość, akceptacja i wrażliwość.
W środę 16 kwietnia przed świąteczną przerwą, uczniowie klasy 1b wzięli udział w zajęciach o tematyce tradycji wielkanocnych, połączonych z warsztatami plastycznymi i rytmiczną muzyką z królikiem w tle. Filmik edukacyjny i rozmowa o tradycjach wielkanocnych obudziły w klasie świąteczny nastrój i stworzyły wielkanocną atmosferę. Podczas warsztatów plastycznych dzieci przy użyciu wełny, plasteliny i kolorowych pomponików przygotowały wielkanocne jajka. Najważniejszy oczywiście był koszyczek. Uczniowie samodzielnie przygotowali swoje koszyki oczekując w nim niespodzianki od „Zajączka”. Zabawa dzieci w piosence z gestami „Zając długie uszy ma”, chyba przywołała „Zajączka”, bo po powrocie z przerwy, każdy znalazł w koszyczku coś dla siebie. Radości było co nie miara!
W czwartek 10 kwietnia w bibliotece szkolnej wprowadziliśmy uczniów klas pierwszych w wielkanocny nastrój za przyczyną przedstawienia pt. "Wielkanocny koszyczek".
W podwójnych rolach (bajkowych i realistycznych) wystąpili uczniowie klasy 8 oraz 7, przybliżając najmłodszym symbolikę święconki - potraw wkładanych do koszyczka w Wielką Sobotę.
Pod okiem pani Mirelli uczyliśmy się wielkanocnej piosenki pt."Wielkanoc tuż , tuż", a sporej dawki ruchu dostarczył wszystkim utwór pt.: "Zając", do którego animacje brawurowo poprowadziła pani Beata.
Dziękujemy klasom 1a i 1b za przyjęcie zaproszenia, a Wiktorii, Marcie, Julce, Julianowi, Szymonowi oraz Lilianie i Lenie za zaangażowanie i przemożną chęć zrobienia czegoś fajnego dla naszej szkolnej społeczności.
16 kwietnia uczniowie klasy 8 wraz z opiekunami oraz panią dyrektor Aleksandrą Koczy uczestniczyli w spotkaniu w Urzędzie Miasta z prezydentem Piotrem Kuczerą oraz radnym Franciszkiem Kurpanikiem. Podczas wizyty uczniowie mieli okazję zobaczyć salę plenarną, gabinet prezydenta oraz salę spotkań. Wysłuchali nie tylko historii naszego miasta, ale również poznali najważniejsze zasady funkcjonowania samorządu. Na koniec pan Kurpanik oprowadził wszystkich po urzędzie i pokazał najważniejsze sale, w których można załatwić ważne sprawy mieszkańców. Spotkanie było okazją do poznania pracy urzędu, obowiązków prezydenta i radnych, ale również do złożenia sobie wzajemnie życzeń światecznych.
23 kwietnia grupa uczniów uczestniczyła w koncercie edukacyjnym w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Uczniowie wysłuchali fragmentów wielkich dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Dla większości z nich była to pierwsza wizyta w NOSPR i wywarła na nich ogromne wrażenie. Zachwycił ich zarówno koncert jak i sam budynek.
Klasa 2a i 2b roku odwiedziła Komendę Policji w Rybniku. Celem wycieczki było poznanie pracy policjantów oraz zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo. Wizyta rozpoczęła się na dyżurce, gdzie rozmawialiśmy o właściwym zachowaniu w sytuacjach zagrożenia. Następnie dowiedzieliśmy się wiele na tama pracy psów w policji. Mieliśmy okazję pogłaskać jednego z nich. W czasie spotkania pan policjant zakuł w kajdanki chętnych uczniów. Pozwolił również usiąść w radiowozie. Spotkanie z Panem Policjantem wzbogaciło wiedzę dzieci na temat bezpieczeństwa na drodze, w domu i w szkole. Po spotkaniu obie klasy wybrały się na rynek na lody co przyniosło wiele radości.
Uczniowie klasy 1b wzięli udział w konkursie ogólnopolskim Fundacji WWF Polska pt: "Dzikie Zakątki". Razem stworzyli plastyczną makietę przedstawiającą projekt dzikiego zakątka przy szkole. Najpierw odbyły się poszukiwania miejsca na stworzenie takiego przyrodniczego miejsca. Uczniowie zbadali ziemię, roślinność która porasta wokół tego miejsca i położenie terenu, a potem zabrali się do projektowania. Wszystkie dzieci stwierdziły, że ma być to miejsce gdzie będzie możliwość rozłożenia kocyków lub leżaków, by wśród zieleni i przyrody można było poczytać książkę lub rozłożyć sztalugi i namalować pejzaż kwietnej łąki. Uczniowie wskazali też, że będziesz to super miejsce na organizowanie klasowych pikników z dala od betonozy i miejskiego zgiełku. W dzikim zakątku zaplanowano założenie na dużym odcinku kwietnej łąki obsadzonej szałwią omszoną i długolistną lawendą. W środku łąki kwiatowej na długich patykach zaprojektowano domki dla owadów, szczególnie motyli, które uwielbiają lawendę. Patrząc od strony boiska szkolnego po stronie lewej zaplanowano posadzenie rodzimych drzew takich jak: dostojny grab, dwie wierzby, klon i buk. Pod drzewami dzieci usadowiły domki dla jeży. Na drzewach zawisły karmniki dla ptaków, szczególnie dla sikorek. W takim zakątku przyrodniczym będzie się pięknie wypoczywać słuchając śpiewu ptaków i doświadczając zapachu kwietnej łąki. Czekamy na wyniki konkursu.
„Moje skrzydła”
Uczniowie klasy 1b zrealizowali kolejny kwietniowy warsztat Szkoły Myślenia Pozytywnego. Tym razem zajęcia miały na celu zwiększenie świadomości dzieci na temat wsparcia, jakie otrzymują od swoich bliskich oraz podkreśleniu znaczenia relacji rodzinnych w kształtowaniu poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie. Uczniowie zastanawiali się, co dają im najbliżsi oraz co dodaje im skrzydeł? Stworzona mapa myśli pozwoliła stworzyć klasowy plakat „Moje skrzydła”, na którym dzieci poprzez rysunki przedstawiły te sprawy i sytuacje, które powodują, że rosną im skrzydła i ze szczęścia sięgają nieba. Przygotowany plakat oraz mapa myśli poprzez fotorelację zostały zaprezentowane rodzicom. Nauczyciel przekazał także rodzicom wiedzę na temat metod wsparcia dzieci ze spektrum autyzmu poprzez udostępnienie serii filmów edukacyjnych. Rodzice zaś zostali zachęceni do dalszego rozwijania pozytywnych relacji rodzinnych.